OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE ÜRETİM SÜRECİ




OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE ÜRETİM SÜREÇLERİ 

Genel olarak Otomotiv Sektörüne baktığımız zaman bundan birkaç yıl öncesine kadar en altın çağlarından birisini yaşayan sektör olarak ön planda yer alıyordu Otomotiv Sektörü? Peki ne oldu da bu duruma geldi. Öncelikle üretim süreçlerinden bahsetmekte fayda var. 

2004 yılında ülkemizdeki otomobil pazarı toplam olarak 750.000 araç rakamına ulaşmıştır. Genel olarak bakıldığında ülkemizin nüfusuna yakın olan ülkelerden İspanya, Güney Kore gibi ülkelerde sektördeki araç sayısı yaklaşık olarak 3 milyon olarak görülmektedir. Buradaki farkın en önemlisi açıklanması Pazar büyüklüğüdür. Ülkemizde 1000 kişiye düşen otomotibl sayısı 79 olarak hesaplanmıştır. 

Bir diğer yandan da sektörde 

Yaratmış olduğu yüksek katma değer, yüksek istihdam, rekabetçi yapı ve bünyesinde bulunan çok fazla teknoloji ile birlikte araştırma ve geliştirme diğer bir adı ile ARGE de sekötürde önemli rol oynamıştır. Bununlar beraber üretime oldukça etkide bulunmuştur. 

Süreç olarak Japon otomobil üreticilerini veri olarak ele alalım. Japon üreticileri için en zor yıllardan biri oldu 2009 yılı. Sektörde küresel kriz sebebi ile bir çok yatırımcı bir çok ülkede para kaydetti. Avrupa üreticileri Japonya’yı adeta otomotiv sanayinde adeta anlaşmaların yapılmış olduğu yer olarak kabul etti. Bunlara en iyi örnek Volkswagen’in Suzuki için yapmış olduğu hisse alım teklifi idi. Bir diğer örnekte Ford’un Mazda için olan teklifi. Japonya’ya yapılan bu teklifler üretimdeki kapasite gücü. Şöyle bir soru kendi kendime sorduğumda peki neden Çin değil de Japonya cevabı aslında çok basit Çin üreticilerinin bir çoğu taklitçiliğin önüne geçememesi. Ülkemizdeki üretim sürecini ele alırsak son yıllardaki düşüş devam etmekte özellikle 2008-2009 yıllarındaki düşüş önceki yılları aratacak cinsinden. Şu anda Otomotiv Üreticilerinin ön görüsü eğer gerekli uyarlamalar yapılmazsa 2010 yılının sonlarına doğru sektörün taban yapmasının kaçınılmaz olduğu yönünde demeçler vermektedir. 

Peki bir otomobilin üretim süreci aşamaları nelerdir? 

Üretilecek olan otomobilin tasarım ve dizaynı 
Bu süreçte tasarımcılar ve mühendislerin üretilecek otomobilin tasarımını yaparak alt birimlerine ait verilerin elde edilmesini kapsayan süreç. Otomobilin tasarımı ve üretilmeye geçtikten sonra aşağıdaki süreçler işleyecektir. 

Gövde Bölümü 
Yapısal Yapıştırıcılarımız hemen hemen bütün malzemeler için uygun olduğundan daha dinamik araçlar üretmenizi sağlayacaktır. 

Dış Yüzey 
Yapıştırma teknolojimiz kaynak yapmanın pratik alternatifi olmakla kalmayıp, mekanik birleştirmede, koruyucu ve dekoratif kaplamada, dış dikiz aynalarını aracın dış yüzeyi ile birleştirmede kullanılarak çekici görünüş sunar ve pazarda kolaylıkla alıcı bulur. 


Araç İçi 
Araç içinde bulunan ergonomik sistemler, teknolojik sistemler ve tüketicinin tercih etmiş olduğu sistemlerle aydınlatma, konfor ve güvenlik sistemlerinin üretildiği süreç. 

Boya 
Aracın dış gövde bölümlerinin boyandığı ve renklere ayrıldığı süreç. 

Motor ve Şase 
Aracın teknik hız ve kapasite bölümlerinin belirlendiği süreç olarak adlandırabilir. 

Kalite Kontrol 
Üretim sonucunda oluşan verinin kontrol ve testlerden geçmesinden oluşan süreçtir. 


Bahsetmiş olduğum bu süreçler yazının başında vurgulamış olduğum gelişim süreçlerinin etkilenmiş olduğu üretim süreçleri olarak ifade edebiliriz. 

Dış çevre koşullarını etkileyen politik, ekonomik, sosyokültürel, teknoloji, çevresel ve hukuki faktörler 

Bu soruda otomotiv sektörünü genel olarak ifade edersek; Türk otomotiv sektörünü ele alalım: 

Türk otomotiv sektöründe politik ve ekonomik yönden otomotiv sektörü son yıllarda oldukça gerileme dönemine girmiştir. 2008-2009 yıllarında ki düşüş buna en güzel örnek olarak verebiliriz. Ekonomik olarak ele alındığından 2009 yılında yapılan ÖTV indirimleri ile sektör bir nevi yükselişe geçmiştir. Ancak bu indirimler sadece gerileyen sektöre yapılmış olan günü kurtarma çözümleri olarak ifade etmem mümkündür. Politik olarak etkisi ise sektör üreticileri şunu ifade etmiştir. Hükümetin sektöre tam destek vermesi bunun dışında yatırım teşviklerinin artması, üretiminde artacağını söylemektedirler. Görüldüğü gibi ekonomik ve politik koşullar sektörü etkileyen koşullar olarak ifade edebiliriz. Sosyokültürel olarak bakıldığında yazının ilk başında da belirttiğim gibi kişilerin araç kullanımı çevresel ve yapısal koşullara göre değişmekte. Hukuk olarak ele aldığımızda rekabette hükümetlerin koymuş olduğu kuralların sabit olması üretimi ve şirketi etkileyebileceğini belirte biliriz. 

Yorumlar